KÖPVILLKOR

Tillämpning och Konsumentskydd

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Zipped, nedan kallat ”Zipped Clothing”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.zippedstore.se.

Priser och Avgifter vid frakt

De priser som anges på www.zippestore.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Fraktkostnad inom Sverige är 89kr alternativt 155 kr vid rekommenderat paket. Vid köp av mer än en dress skickas dressen som paket 155kr. Vid utlands beställning tillkommer extra avgifter. Fraktfritt när du handlar för mer än 1500kr. Vi rekommenderar alltid våra kunder att välja rekommenderat brev, då posten ansvarar för att paketet kommer fram hela vägen till dig. Vid vanligt brev så går paketet inte att spåra och Zippedstore ansvarar inte för postens slarv om ett paket kommer bort.

Upprättande av avtal om köp

Zipped Stores varor beställs på www.zippedstore.se. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Zipped via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Zipped ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Leverans

Zipped använder följande fraktalternativ:

  • Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer och pinkod till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.

Om produkten finns i  lager är normal leveranstid är ca 2-5 arbetsdagar från det att Zipped har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningsortimentet är leveranstiden ca 4-6 veckor.

Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du kontaktas av kundtjänst. Givetvis har du då också alltid rätt att häva köpet.

Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Zipped. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Zipped administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt

Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen.  Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du använda den medskickade retursedeln alternativt skicka varan till Zipped. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick!

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Zipped eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Zipped har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Zipped ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation, använd den medskickade retursedeln, alternativt skicka varan till Zipped.

Retur

Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav.

För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Zipped rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp. Zipped står inte för retur kostnad, utan detta står kunden själv för.

Transportskador

Zipped ansvarar ej för varor som skadas eller kommer bort under Postens leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid, dock senast inom 2 veckor. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Zipped rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Zipped kundtjänst.

Betalning

Zipped erbjuder flera betalningsalternativ, som fungerar via PayPal. Med kortbetalning till VISA, Mastercard, American Express med mera.

Där vi rekommenderar PayPal, som är världens säkraste internet betalningsmetod.

OBS! Man behöver ej vara medlem för att betala med PayPal.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Zipped skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Zippeds förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Macskal rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter

Zipped ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med Zipped samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Zipped, eller Zipped samarbetspartners, genom sms, e-mail eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus förbehåller sig Zipped att korrigera detta i efterhand. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Zipped inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationnämndens rekomendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.

För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Zippeds kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.zippedstore.se (överst på denna sida)